fredag 27 december 2013

Träffade på några figurer ...

... när jag gick upp en sväng i skogen hemma, utrustad med kamera och mobil för att ta några bilder. Gråare väder än det här kan det väl knappast bli, men på stenar och trädstammar lyste mossan grön. Jag borde förstås haft stativ, men det är svårt nog att ta sig fram ändå i den bergiga terrängen.

Har man tid på sig och kan ta sig fram i lugn och ro, kan man se både den ena och den andra figuren. Här är en av dem jag mötte. Trubbigaste nosen i dag, tror jag.

Den här enorma eken måste vara bra gammal och såg helt annorlunda ut från det hållet jag kom. Mossan såg jag först när jag gick runt den.

Det ligger hur mycket fallna träd och grenar som helst uppe i skogen.
Den lilla "apan" ser förskräckt ut där bakom trädstammen. Knallgrön mossa lyste upp.

De här två bistra figurerna drog inte direkt på smilbanden.

Nedanför forsar Lillån efter allt regnande och det kommer bilder på den också snart.

4 kommentarer:

  1. Blev ju stabilt utan stativ. Enda fördelen med gråväder är ju att de gröna färgerna blir så ofantligt vackra. Jag älskar dessa gamla träd där mossan tagit fäste. Andra bilden är en klar favorit. Önskar Dig ett Gott Nytt År.

    SvaraRadera
  2. Tack Brita! Här finns många riktigt gamla ekar och jag älskar allihop. Den här med mossan blev en ny bekantskap som jag får besöka fler gånger. Jag önskar dig också ett Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  3. Kul bilder! Gillar framförallt bilden på apan. Är dock fräck nog att föreslå ett kvadratiskt format, bland annat för att beskära bilden i vänsterkanten. Även den sista surgubbarna har det där extra! /Ulf

    SvaraRadera
  4. Tack Ulf! Jag provar att skära "apan" kvadratisk. Bra med dina tips! Surgubbarna är roliga, ser nästan personliga ut.

    SvaraRadera