söndag 18 augusti 2013

Det nedlagda storjordbruket del 1

En av sommarveckorna tillbringade vi på Zingst i norra Tyskland. Det ligger strax väster om Rügen och hörde till Östtyskland ända till murens fall 1989.

En stekhet dag cyklade jag och min syrra iväg några kilometer till ett ställe vi spanat in tidigare. Jag hade sett det redan för fem år sedan när jag var här första gången, men inte tittat närmare på det.

Vad vi ville se mer av, var ett nerlagt storjordbruk sedan Östtysklands tid, "LPG Lantwirtschaftlische Produktionsgenossenschaft die DDR" som det hette det på den tiden. Det var i bruk till 1989 och har fått förfalla sedan dess.


Här måste arbetat hundratals människor och varit fullt med djur och maskiner och full verksamhet. Området är gigantiskt.





Man kan fundera över hur det kan förfalla så mycket på en ändå relativt kort tid. Men tydligen var det så att det inte fanns pengar och material till underhåll, så det var nog i dåligt skick redan när det lades ner.




4 kommentarer:

  1. Fantastiskt vilka gigantiska gamla byggnader som nu ligger i träda. Konstigt att byggnaderna mitt i förfallet till en del är vackra. Intressant att se/brita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är helt sanslöst. Kommer naturen att ta över helt? Kommer någon att frakta bort allt? Det finns mycket vackert bland det förfallna.

      Radera
  2. Intressant nutidshistoria som du illustrerar med förnämliga bilder! /Ulf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulf! Det är verkligen nutidshistoria. Vad kommer att hända med allt? Får nog åka dit igen om några år och se.

      Radera